Hoe ontspannen ben je?

Als ik dit schrijf ben ik in Duinrell en hier zijn genoeg attracties waar je spanning kan opzoeken. Dit is zo gezegd, leuke spanning. Je voelt de spanning en sensatie in je lijf en het vloeit ook weer weg als het is afgelopen. Zo behoort het te gaan met spanning. Het komt en het gaat. Zo is het vaak met onze (dagelijkse) spanning niet. Er is spanning in je lijf en het vloeit niet zo gemakkelijk af.

Wat er kan gebeuren is dat je gaat afsplitsen van de spanning. Je wilt de spanning niet constant in je bewustzijn hebben en duwt het als het ware ‘ondergronds’. Het lijkt er dan niet meer te zijn, je bent het je niet meer bewust. Daar zit een zekere elasticiteit in. Maar als dat te vaak en teveel gebeurt raakt de elastiek op zijn maximum en knapt. Daar kom je plots weer in contact met je spanning. En dan overvalt die je in alle heftigheid. Je dacht dat het er niet was en in een keer wordt je geconfronteerd met de totaliteit ervan. Dit kan gebeuren bij een plotselinge heftige gebeurtenis, of bij een relatief klein voorval.

Alhoewel soms moeilijke gebeurtenissen in je leven wel de functie hebben om meer de waarheid boven tafel te krijgen, hoef je het niet zover te laten komen. Je wordt geconfronteerd met een diepere waarheid over jezelf die je ondergronds had geschoven. Het is prettig als je al in een eerder stadium met de diepere waarheid over jezelf in contact kan komen.

Je kan jezelf onder druk zetten. Je kan hard of zelfs wreed zijn naar jezelf. Je bent je dat niet altijd bewust. Het is een staat van zijn die je gewend bent en niet meer opmerkt. Op het moment dat je gedachtenstroom wat tot rust komt, kunnen je beter gaan opmerken of de gedachtenstroom die automatisch door je heen lijkt te gaan van positieve of negatieve aard is.

Het lichaam is een grote hulpbron daarbij. Je lichaam liegt niet. Contact maken met je lichaam brengt je automatisch naar diepere waarheden in jezelf. Er zijn plekken in het lichaam waar je bent afgesplitst. Die afgesplitste delen ervaar je niet meer. Totdat je daar wordt aangeraakt en bewust er weer contact mee gaat opzoeken. In deze gebieden kan dan emotionele pijn gevoeld worden die samen met het lichaamsdeel zelf ondergronds geschoven was. Zo’n gebied maak je jezelf dan weer eigen inclusief de emotionele verbinding. Er is weer contact, er is weer leven.

Een negatieve gedachtenstroom over jezelf of over anderen kun je stoppen. Je kunt het stoppen op het moment dat je ervan bewust bent. Een negatieve gedachte kun je omkeren naar een postieve gedachte. Gedachten die opkomen over jezelf in de trant van : ‘ik kan het niet’, ‘wat ben ik stom’, ‘ik zie er niet uit’ etc. kun je omdraaien in ‘ik kan het!’, ‘wat ben ik goed/ slim’, ‘ik zie er goed uit’. In het begin lijkt dit wat kunstmatig maar het is een kwestie van wennen. Je kunt het oefenen voor de spiegel en tegen jezelf zeggen: ‘ik hou van mezelf, ik hou werkelijk van mezelf’. Dit spiegelwerk, geïntroduceerd door Louise Hay is heel effectief om jezelf aan het idee te laten wennen. Dat je in plaats van jezelf afvallen ook ervoor kan kiezen van jezelf te houden. Waarom zou je het niet doen?

© Marion Geelen-Landeo/ Praktijk voor Rebalancing ‘De Gouden Piramide’, alle rechten voorbehouden.
WIL JE DIT ARTIKEL GEBRUIKEN IN EEN TIJDSCHRIFT, NIEUWSBRIEF OF OP EEN WEBSITE? Dat kan, zolang je de volgende informatie, met een
werkende link naar mijn website opneemt:

“Door Marion Geelen-Landeo van Praktijk voor Rebalancing ‘De
Gouden Piramide’. Ga naar http://www.degoudenpiramide.nl voor het
aanvragen van de gratis 10 gouden tips voor een ontspannen leven”

Over Maria H.J. Geelen

Mijn naam is Maria H.J. Geelen. In 1990 ben ik gestart met de praktijk voor Rebalancing 'De Gouden Piramide'. Voor meer ontspanning en minder stress. Je kunt hier terecht voor individuele sessies Rebalancing . Mijn praktijk is gevestigd in Nieuwegein, tegen Utrecht-Zuid aan. Sinds september 2015 heb ik Ruggesteun Voor Ondernemers opgericht. Bedoeld voor succesvolle vrouwelijke ondernemers van 40+ jaar met rugklachten om hen op weg te helpen naar een gezonde en soepele rug. www.RuggesteunVoorOndernemers.nl. En vanaf 2018 heet de locatie 'Centrum De Gouden Piramide' met vele leuke activiteiten opdat je STERK VRIJ en BLIJ mag zijn! Activiteiten zijn o.a.: voluit leven avonden, meditatieochtenden en Wim Hof Methode trainingen.
Dit bericht werd geplaatst in bewustwording en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie